Ook voor uw KMO een overheidsopdracht

Hoe komt uw KMO ook in aanmerking voor een overheidsopdracht? De drempel ligt alleszins al lager!

In de eerste plaats zorgen aanpassingen in de regelgeving ervoor dat uw KMO vlotter in aanmerking kan komen om te werken voor een overheid, zowel voor leveringen, diensten als werken. Zo moet een aanbesteder een opdracht waarvan de geraamde waarde minstens 143.000 euro bedraagt (bedrag voor 2024-2025) een verdeling in percelen overwegen. Dit betekent dat uw KMO ook voor die zgn. grotere overheidsopdrachten in aanmerking kan komen.

Daarnaast is er sinds kort ook het Charter over de toegang van kmo’s tot overheidsopdrachten. Dat Charter omvat principes en goede praktijken om zo de toegang van een KOM tot overheidsopdrachten te bevorderen. Overheidsopdrachten moeten toegankelijk zijn voor elke ondernemingsgrootte. Het Charter wenst daarom bestaande onevenwichten recht te trekken en elke onderneming gelijke kansen te bieden zodat zij op gelijkwaardige basis kunnen deelnemen aan overheidsopdrachten.
Concreet voorziet het Charter:

  • een optimaal gebruik van elektronische (communicatie)middelen,
  • behoeftebepaling, marktverkenning en een gepaste bekendmaking van opdrachten,
  • toepassing van de twee- of meerfasige procedures en van de procedures met onderhandelings- of dialoogelementen,
  • proportionele minimumeisen in het technische bestek,
  • een adequate bescherming van de rechten op intellectuele eigendom,
  • de verdeling in percelen,
  • het gebruik van varianten,
  • proportionaliteit bij selectiecriteria, financiële garanties en betalingsmodaliteiten, 
  • proportionaliteit bij gunningscriteria en gunnen op basis van de economisch meest voordelige offerte,
  • gepaste en effectieve mededinging bij onderhandelingsprocedures die niet onderworpen zijn aan enige bekendmakingsvorm,
  • terugkoppeling naar inschrijvers die (niet) geselecteerd/ (niet) weerhouden zijn,
  • kleine repetitieve opdrachten en opdrachten van beperkte waarde,
  • permanent opleiden van aanbesteders en continu informeren van de ondernemingswereld,
  • structurele en kwaliteitsvolle monitoring van de kmo-participatie bij overheidsopdrachten.
Ook al is het nu gemakkelijker om als KMO in aanmerking te komen voor een overheidsopdracht, expertise en begeleiding zijn zeker een meerwaarde.
Daarbij helpen wij u bij Company Assist graag.

Daarnaast zijn er nog een aantal praktische verbeteringen, vooral op gebied van digitalisering.

  • Naast een nieuw platform en charter, verloopt voortaan de hele plaatsingsprocedure ook digitaal, van het vinden tot het winnen van opdrachten. Daarbovenop is elektronische facturatie ondertussen de norm. Het resultaat van die digitalisering? Meer efficiëntie!
  • Ook zijn er veel bedrijfsvriendelijke betalingsmodaliteiten voor jouw kmo. Zo kan je een vergoeding aanvragen als je de opdracht niet wint, maar toch prototypes, maquettes, etc. hebt laten maken. Dankzij flexibele regelgeving kan je daarbovenop een versoepelde borgtocht vragen bij een overheidsopdracht. Win je de opdracht? Dan kan je een voorschot ontvangen. Dat zijn allemaal zaken waarop je moet letten.
  • Daarnaast is er meer transparantie en administratieve vereenvoudiging op komst en al deels aanwezig. Zo hebben aanbesteders via de Telemarc tool rechtstreekse toegang tot de nodige documenten van jouw kmo zonder dat jij die zelf moet doorgeven. Daarnaast hoef je je geen zorgen meer te maken over het plaatsen van een foutieve handtekening. Dankzij toekomstige regularisatie zal je daardoor geen opdrachten meer mislopen. Je krijgt ook toegang tot een voorlopig klassement van deelnemers voor sommige opdrachten. Ten laatste zal je als kmo een betere opvolging en monitoring krijgen wanneer je besluit deel te nemen aan overheidsopdrachten.

De drempel voor het inschrijven en uitvoeren van een overheidsopdracht ligt dus echt wel lager.
Wil je graag optimaal hieraan beginnen, en tijdens de hele procedure juridisch op zeker spelen? Werk dan met ons samen, hier bij Company Assist.

Contacteer ons voor meer informatie

Verhuren met BTW

Bij verhuur ben je normaal gezien vrijgesteld van BTW. Dat betekent dat er geen BTW wordt aangerekend op de huurprijs. Maar uitzonderlijk kan of moet je wél BTW aanrekenen, en dat kan zelfs voordelig zijn. Bij BTW op de huur, mag de BTW die je zelf betaalde bij aankoop of verbouwing aftrekken.

18 april 2025

Vraag gerust meer huur aan uw vennootschap

Goed nieuws voor bedrijfsleiders die een gebouwde onroerend goed aan hun bedrijf verhuren: verhoging herwaarderingscoëfficiënt van het KI voor 2025 en meer ruimte voor cash extraction. Een bestuurder kan dus een hogere huur van zijn vennootschap ontvangen zonder het risico van een fiscale herkwalificatie als bezoldiging

22 februari 2025

Uw vennootschap huisbaas van uw thuiskantoor?

Een deel van uw woning als thuiskantoor verhuren aan uw vennootschap kan interessant zijn, vooral voor freelancers. We gaan in op enkele juridische en fiscale aspecten als u een kamer in uw privéwoning als thuiskantoor verhuurt aan uw vennootschap, zoals de fiscale behandeling van de huurinkomsten.

8 februari 2025

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x